جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
Friday, 29 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

بخش اقتصاد- یک کارشناس اقتصادی گفت: دولت باید فقط خط تولید را به فروش رسانده تا بخش خصوصی از محل درآمد خود نیرو ها و وسعت بخشی را ارتقاء بدهد، همچنین برای واگذاری خط تولید هم مدت زمان مشخص کند.

رضا غلامی کارشناس اقتصادی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره عدم اجرای صحیح و اصولی خصوصی سازی  و سیاست اصل ۴۴ در کشورمان  اظهار کرد: یک بخشی از سیاست های اصل ۴۴ واگذاری بوده است بخش های دیگر توانمند سازی بخش خصوصی و بخشی تغییر نقش دولت در اقتصاد و مردمی سازی اقتصاد بوده که هیچ کدام از این بخش ها به جز بخش خصوصی سازی اجرا نشده است.

او ادامه داد: دولت یک شرکت چند هزار میلیاردی را به فروش می رساند در حالی که سطح فاصله طبقاتی بالا بوده  و رفاه اقتصادی به طور مناسب توزیع نشده است و در نهایت  نتایج  مطلوبی حاصل نمی شود.  دولت نهم و دهم برای واگذاری ها تحت فشار بود و به صورت قسطی و با وام  واگذاری ها  انجام شد،  اما خریداران عدم توانایی مالی مناسب و مدیریت غیر صحیح در کارخانه داشتند.

 این تحلیلگر مسائل اقتصادی عنوان کرد: به عنوان مثال کارخانه دولتی به یک برج ساز واگذار می شد و او به دلیل نا آشنایی توانمندی مدیریت مناسبی نداشته و با مراحل تامین مواد اولیه برای کارخانه، موضوع حقوق  کارگران، بازار هدف  و موجودی انبار وجود دارد که موفق عمل نشده و با نتایج مطلوبی همراه نبوده است.

غلامی افزود: یکی دیگر از بخش های سیاست اصل ۴۴ توانمندسازی مردم است، که باید واحد های بزرگ تولیدی کوچک می شدند. به عنوان مثال شرکت کشت و صنعت مغان به جای یک شرکت بسیار گسترده می تواند به چندین شرکت کوچک تبدیل شود. هر صد هکتار زمین به یک شرکت تبدیل شود هر کارخانه در مجموعه مغان یک شرکت شود.

او ادامه داد: کارخانه ای فقط ۱۷ هزار متر زمین در شهر تحت مالکیت دارد. این زمین ها باید به صورت جداگانه به فروش رسیده، کارخانه و مشخصا خط تولید واگذار شود. چون این شرکت ها قبلا دولتی بودند و در اراضی وسیعی که وجود داشته ایجاد شدند. باید زمین ها و ماشین آلات تفکیک شود. این مدل واگذاری ها صرفا جهت راحت طلبی است. کارخانه ای صد ماشین دارد و دولت تصور می کند که اگر تجهیزات و متعلقات را به صورت جداگانه بفروشد قیمت کارخانه کاهش می یابد.

این کارشناس اقتصاد کلان  در پایان بیان کرد: دولت باید فقط خط تولید را به فروش رسانده تا بخش خصوصی از محل درآمد خود نیرو ها و وسعت بخشی را ارتقاء بدهد، همچنین برای واگذاری خط تولید هم مدت زمان مشخص کند.یعنی برای سی سال و به شرط ارتقاء تولید ادامه پیدا کند. به این صورت اندازه سرمایه گذاری کاهش می یابد و رقم از سه هزار میلیارد به ۲۰۰ میلیارد کاهش پیدا می کند.

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان