پنجشنبه, 30 فروردین 1403
پنجشنبه, 30 فروردین 1403
Thursday, 18 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۸۷ ]

 

گیلان امروز-  جام مارلیک به همراه سه جام عمارلو، رشی و املش که دارای قدمت دست کم سه هزار سال است، بار دیگر به زادگاهش گیلان باز می گردد و در موزه باستان شناسی رشت به نمایش گذاشته خواهد شد.

به گزارش ایرنا، این خبر را مسعود حلاج پور مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان همزمان با حضور وزیر در استان اعلام کرده است.

جام مارلیک پس از حدود نیم قرن دوری سه سال قبل یعنی در اردیبهشت ۹۷ در موطن خویش، گیلان رونمایی شد و پنج هزار نفر طی سه روز از اشیاء عصر مارلیک بازدید کردند و طوری استقبال برای بازدید این اشیاء زیاد شد که مسئولان ناچار به بستن درهای موزه شدند.

اشیا زرین مارلیک ، شکوه عصر آهن گیلان است که بیش از ۵۰ سال پیش در تپه مارلیک واقع در رودبار گیلان کشف شد. این آثار در پائیز سال ۱۳۴۰ توسط یک هیات باستان شناسی به سرپرستی دکتر عزت الله نگهبان، از پنج تپه باستانی پیله قلعه، جازم کول، دوره بیجار، زینب بیجار و چراغعلی تپه (مارلیک) در دره گوهررود رحمت آباد رودبار کشف شد.

در این کاوش ۵۳ گور باستانی کشف شد که آثار ارزشمندی از آنها چون مجسمه های مفرغی گاو مهرهای استوانه ای، دکمه های طلا و ظروف زرین و سیمین پیدا شد که نوید دستیابی به آثاری از تمدن درخشان می داد.

اشیاء یادشده شامل جام های مارلیک، درخت زندگی، افسانه زندگی بز کوهی، عقاب و قوچ، سر ببر زرین، گردنبند زرین با مهره های چهار پیچان و آویز به شکل خوشه انار، دکمه و سربند زرین و ... بود که به مدت ۱۵ روز برای مردمان گیلان زمین به نمایش درآمده بود و اینک

همزمان با سفر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به گیلان در موزه رشت آماده بازدید شده اند.

جام رشی از جنس نقره با روکش طلا که یکی از زیباترین جام هایی است که نمایانگر قدمت صید و صیادی در گیلان می باشد و در منطقه رحمت آباد رودبار کشف شد. جام طلایی عمارلو با تصاویر شیرهای غران و کشف شده در منطقه عمارلو، جام طلایی زرین املش که مهد تمدن گیلان باستان به شمار می رود جام مارلیک را به عنوان نمادهای اصالت فرهنگ، تمدن مردم گیلان، همراهی می کنند.

مدیرموزه رشت هم بیان کرد: موافقت بازگشت جامها به گیلان دریافت شده است و پس از نیمه خرداد در این موزه به نمایش گذاشته می شود.

نسرین قوامی در گفت و گو با ایرنا مطرح کرد: بیش از ۴۰ هزار قلم شی از حفاری های علمی ، توقیفی و اهدا مردم جمع آوری شده و در موزه باستانشناسی رشت نگهداری می شود.

وی ادامه داد: مخزن قبلی گنجایش نداشت اما طی چند سال گذشته یک مخزن امن برای موزه رشت طراحی شد که فاز نخست این مخزن راه اندازی شده است.

مدیر موزه رشت با بیان اینکه سال گذشته پنج هزار شی تاریخی از این موزه ساماندهی شده است گفت: ساختمان تاریخی  شهرداری رشت با عنوان موزه مردم شناسی شمال کشور در حال مرمت است.

 

۵۲۶ طرح کشوری به شکل همزمان در حیران آستارا افتتاح شد

با حضور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و از طریق ویدئو کنفرانس با رئیس جمهور، بزرگترین هتل بین المللی پنج ستاره استان گیلان به همراه ۵۲۵ طرح میراث در دهکده گردشگری حیران بندر آستارا افتتاح شد.

دکتر علی اصغر مونسان در حاشیه آیین بهره برداری از هتل مذکور که با حضور مسئولان کشوری، استانی و محلی و با رعایت پروتکل های بهداشتی در این دهکده توریستی و گردشگری برگزار شد، اظهار کرد: لحظاتی پیش و به شکل همزمان ۵۲۶ طرح میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با حجم سرمایه گذاری ۲۵۳۷ میلیارد تومان در سراسر کشور افتتاح شد.

وی با بیان اینکه این طرح ها اشتغالزایی برای ۲۶۹۷ نفر را در پی دارد، ادامه داد: یکی از بزرگترین پروژه های افتتاح شده هتل پنج ستاره دهکده گردشگری حیران آستارا می باشد که به عنوان نگین سبز استان گیلان مطرح است.

وزیر میراث فرهنگی افزود: سرمایه گذار بخش خصوصی برای احداث این هتل رقمی معادل ۹۰۰ میلیارد ریال را هزینه کرده است که پروژه های بزرگ و بی نظیر می باشد.

مونسان با اشاره به اینکه این هتل در ۸۳۸۱ متر مربع و در ۵ طبقه احداث شده است، خاطر نشان کرد: در این مجموعه ۷۲ سوئیت ۶۰ مترمربعی تا ۷۵ مترمربعی و دو سوئیت VIP احداث شده است.

وی با تاکید بر اینکه این هتل در فاز نخست به شکل مستقیم برای ۲۰ نفر شغل ایجاد کرده است، توضیح داد: هتل بین المللی حیران در مجموعه خود رستوران، کافی شاپ و سایر امکانات گردشگری جنبی از قبیل تله کابین، سورتمه، استخر قایقرانی، زیپ لاین، شهربازی، بازار سنتی و سایر امکانات را دارد.

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان