پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403
Thursday, 28 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

بهرام قربانپور

اینجا «خرشک» یکی از روستاهای بخش رحمت آباد و بلوکات شهرستان رودبار است. روستایی که مردمش چند شبی است خواب آرامی به واسطه حادثه‌ای که رخ داده ندارند.

ترس و دلهره تمام روستا را فرا گرفته تا جایی که برخی مردم از ترس رانش دوباره زمین خانه‌های خود را ترک کرده‌اند. جایی که طبیعت آن دستخوش دستکاری و تعدی انسان شده و برداشت بی رویه معادن در سال‌های گذشته همچون زخمی کهنه و زهردار بر تن این روستا ریشه کرده و این روزها آن زهر چرکین خود را با رانش به نمایش گذاشته است.

بارها شاهد بوده‌ایم برداشت‌های بی رویه و غیر مجاز شن و ماسه از کوه‌های استان گیلان زمینه سست شدن زمین و سپس رانش، تخریب و آسیب و تخلیه اهالی یک منطقه را فراهم کرده اما با وجود تکرار چند باره این حوادث در سال‌های گذشته هنوز مسئولان در گرفتن یک تصمیم درست برای جلوگیری از وقوع این حوادث عاجز هستند و یا شاید دلیل این تأخیرها در میان بودن منافعی باشد.

 

برداشت بی رویه بلای جان اهالی «خرشک»

یکی از اهالی «خرشک» در گفتگو با مهر با اشاره به رانش زمین این روستا، گفت: این رانش بر اثر برداشت بی رویه معدن در خرشک اتفاق افتاده و اکنون مردم به شدت نگران حادثه تلخ‌تر و ناگوارتر هستند.

وی با بیان اینکه مردم روستا سال‌ها پیش نسبت به تبعات برداشت معدن در روستای خرشک هشدار داده بودند، افزود: کسی توجهی به این هشدارها نکرد تا اینکه در سال گذشته با ورود دستگاه قضائی فعالیت معدن روستا متوقف شد.

عزیزی یکی دیگر از ساکنین روستای خرشک که از وضعیت موجود بسیار نگران بود، گفت: سال‌ها به خاطر فعالیت معدن در روستا خون دل خوردیم، خون گریه کردیم، اما کسی حرف مردم مظلوم خرشک را نشنید.

وی با اشاره به شرایط سخت زندگی بعد از رانش زمین، افزود: از مسئولین بپرسید مردم خرشک دیشب را در کدام هتل گذراندند؛ فقط می‌گویند خانه‌هایتان را ترک کنید، کجا برویم؟

عزیزی به حادثه تلخ زلزله ۶۹ اشاره و بیان کرد: یک بار زلزله خانه‌هایمان را ویران کرد این بار طمع یک معدن دار.

اسفندیاری یکی از جوانان خرشک با انتقاد از وضعیت اسفبار در روستا، اظهار کرد: چند سال دیگر باید بیاییم و این خرابه را به مردم نشان بدهیم و بگوییم پدر و مادرمان روزی در این روستا زندگی می‌کردند.

وی اضافه کرد: نابودی روستای خرشک به چه قیمتی؟ چرا حرف یک معدن دار برای مسئولین پر چرب‌تر بود و حرف مردم خریدار نداشت؟

 

 

مجوز دادن برای فعالیت معدن شن و ماسه در خرشک اشتباه بود

فرماندار رودبار بعد از اطلاع از وقوع این حادثه و بازدید از محل، در جریان وضعیت رانش در روستا قرار گرفت و با تشکیل جلسه مدیریت بحران به مدیران، اظهار کرد: مدیران در مواقع بحرانی، از مصاحبه پراکنده پرهیز کنند و هدف و تلاششان، رفع بحران باشد.

هوشنگ عباسقلی زاده با تاکید بر اینکه صدور پروانه ساختمان دارای خاک برداری در شهرستان رودبار ممنوع است، به برداشت‌ها در داخل شهر توتکابن اشاره کرد و گفت: شهردار توتکابن نباید اجازه می‌داد از داخل شهر برداشت شود زیرا این موضوع تمام زیرساخت‌های شهر و کوچه‌ها را خراب می‌کند.

فرماندار رودبار با اشاره به کنترل اوضاع در خرشک، تصریح کرد: تا آخرین لحظه کنار مردم خرشک هستیم و اهالی این روستا نباید نگران باشند.

عباسقلی زاده با بیان اینکه سقوط سنگ‌های بزرگ که در پی لغزش زمین روستای ایجاد شده نگران کننده است، گفت: مجوز دادن برای فعالیت معدن شن و ماسه در خرشک اشتباه بود.

وی با بیان اینکه بر اثر سقوط سنگ‌های بزرگ در حادثه رانش زمین، چند خانه در روستای خرشک آسیب دیده است، اضافه کرد: اهالی در معرض خطر از منطقه تخلیه شده‌اند اما انتظار داریم با توجه به خطرات بسیار زیاد کسی به محل لغزش و پیرامون آن نزدیک نشود تا دستگاه‌های متولی اقدامات خود را انجام دهند.

فرماندار رودبار با اشاره به اینکه در حال حاضر هفت خانه در این منطقه تخلیه شده است، گفت: ۲۰ منزل مسکونی در معرض خطر جدی است که باید اقدامات لازم برای ایمن سازی ان انجام شود.

در حالی که ستاد مدیریت بحران شهرستان رودبار بعد از رانش زمین در خرشک در حال آماده باش قرار دارد اما هر لحظه بر شدت این رانش افزوده می‌شود. روستای خرشک رودبار قریب به ۵۰ خانوار جمعیت دارد.

 

آسیب جدی به سه واحد مسکونی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گیلان نیز در این باره با اشاره به حادثه رانش زمین در منطقه خرشک رودبار، اظهار کرد: به محض اطلاع از حادثه تیم‌های ارزیاب به محل اعزام شدند.

سیاوش غلامی افزود: شش تیم امدادی از رودبار و رشت، فومن، آستانه اشرفیه و واکنش سریع، جهت بررسی و ارزیابی اولیه به منطقه مذکور اعزام شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گیلان با اشاره به بررسی‌های اولیه تیم ارزیاب، گفت: بر اساس ارزیابی‌های اولیه منازل مسکونی منطقه مذکور تخلیه شدند.

وی با بیان اینکه در این حادثه سه منزل مسکونی آسیب جزئی دیدند، اضافه کرد: یک فرد نیز مصدوم شد که پس از اقدامات اولیه امدادی به مراکز درمانی منتقل شد.

غلامی ادامه داد: ارزیابی‌های دقیق‌تر از منطقه و خانه به خانه به جهت بافت سنتی و روستایی منازل توسط تیم ارزیاب در حال بررسی است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گیلان افزود: مردم برای گزارش حوادث می‌توانند به صورت شبانه روزی با تلفن ۱۱۲ ندای امداد هلال احمر تماس بگیرند.

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان