جمعه, 10 فروردین 1403
جمعه, 10 فروردین 1403
Friday, 29 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

گیلان امروز- فرمانده سپاه قدس گیلان با تأکید بر اینکه حفاظت از جنگل‌های هیرکانی، تالش و غرب گیلان باید به اولویت استان تبدیل شود، گفت: سپاه پاسداران دارای ظرفیت خوبی در حفاظت از جنگل و منابع طبیعی و همچنین مبارزه با قاچاق است که باید از این امکانات از مدل محلی و سپاه استفاده شود.

به گزارش فارس تفاهم‌نامه همکاری میان سپاه قدس گیلان و منابع طبیعی در راستای حفاظت و نظارت بر جنگل‌های استان امضا شد.

سردار محمد عبدالله‌پور در این مراسم با بیان اینکه جنگل و محیط‌زیست جزو سرمایه‌های ملی کشور بوده است، اظهار کرد: جنگل‌ مثل هوا بوده و اگر این جنگل‌ها از بین برود گردشگر وارد گیلان نمی‌شود زیرا بدون وجود جنگل زندگی کردن در گیلان بسیار سخت می‌شود

وی با اشاره به نقش جنگل‌ در کاهش سیلاب در گیلان گفت: سپاه قدس گیلان در پنج سال گذشته به مسئله حفاظت از جنگل به دلیل خطر سیلاب‌های تالش ورود کرده است.

فرمانده سپاه قدس گیلان یکی از معضلات گیلان مسئله قاچاق چوب دانست و افزود: در چند سال اخیر باوجوداینکه قاچاق بسیار کاهش پیداکرده است، ولی کماکان در برخی از مناطق غرب گیلان قاچاق چوب کماکان در حال انجام بوده و اقداماتی در این خصوص در حال انجام است.

عبدالله‌پور با تأکید بر لزوم حفاظت از جنگل‌های ملی و منابع طبیعی در استان تصریح کرد: نظر ما این بود که حفاظت از جنگل به سپاه قدس واگذار شود زیرا منابع طبیعی به‌تنهایی نمی‌تواند از اراضی ملی و منابع طبیعی استان حفاظت کند و سپاه قادر است به سبک خودش این امر را محقق سازد.

وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه میان سپاه قدس گیلان و منابع طبیعی در خصوص حفاظت از جنگل‌های استان بیان کرد: برای اجرای درست مفاد این تفاهم‌نامه و حفاظت از جنگل‌ها باید به‌صورت جهادی و بسیجی عمل کرد، لذا برای تحقق این امر لازم است در منابع طبیعی اتاق وضعیت تشکیل شود.

فرمانده سپاه قدس گیلان با تأکید بر اینکه حفاظت از جنگل‌های هیرکانی، تالش و غرب گیلان باید به اولویت استان تبدیل شود، تصریح کرد: سپاه پاسداران دارای ظرفیت خوبی در حفاظت از جنگل و منابع طبیعی و همچنین مبارزه با قاچاق است که باید از این امکانات از مدل محلی و سپاه استفاده شود.

 

گلوگاه‌های جنگلی مهم در گیلان شناسایی شود

رئیس سازمان بسیج سازندگی سپاه قدس گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه حفاظت از جنگل‌های استان به بسیج سازندگی سپرده‌شده است، اظهار کرد: با هماهنگی‌های صورت گرفته طرح حفاظت از جنگل‌های گیلان به سپاه قدس و بسیج سازندگی سپرده‌شده است که قطعاً می‌تواند مثمر ثمر واقع شود‌.

احمد ابراهیمی یکی از الزامات در طرح حفاظت از جنگل‌های گیلان را شناسایی گلوگاه‌های مهم دانست و گفت: باید برای حفاظت بهتر از جنگل‌های گیلان و منابع طبیعی، گلوگاه‌های مهم شناسایی‌شده و به سپاه قدس گیلان معرفی شود.

وی از امضای تفاهم‌نامه میان سپاه قدس گیلان و منابع طبیعی در راستای نظارت و حفاظت از جنگل‌های گیلان خبر داد و افزود: یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری حفاظت از جنگل و منابع طبیعی در کشور است به این منظور تفاهم‌نامه‌ای در این خصوص به‌صورت یک‌ساله امضاشده است.

 

سپاه قدس گیلان در حفاظت از جنگل به منابع طبیعی کمک کند

مدیرکل منابع طبیعی استان گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه برخی از استان‌ها با گیلان در خصوص طرح حفاظت از جنگل همکاری نکردند، اظهار کرد: گیلان برای نخستین بار پیشنهاد داد تا حفاظت از جنگل به سپاه پاسداران واگذار شود زیرا این بسیار می‌تواند به حفظ منابع طبیعی در گیلان کمک کند.

میرحامد اختری با اشاره به نقش سپاه پاسداران در کمک به حفظ منابع طبیعی در کشور گفت: در بزنگاه‌های حساس و در هر عرصه‌ای که انقلاب به مشکل خورد سپاه پای‌کار آمده و بسیاری از معضلات را برطرف کرده است.

وی اهمیت جنگل‌های گیلان نسبت به دیگر استان‌های کشور را بسیار بیشتر دانست و افزود: جنگل‌های هیرکانی گیلان جزو سرمایه‌های کشور بوده و ارزش و اهمیت آن بسیار بیشتر از دیگر جنگل‌های کشور است ولی بااین‌حال در برخی استان‌ها مثل مازندران یک‌هزار و ۷۰۰ نیرو ولی در گیلان ۴۳۰ نیرو بیشتر حفاظت از جنگل وجود ندارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان با درخواست از سپاه پاسداران در خصوص حفاظت از جنگل‌ در استان بیان کرد: از پاسداران درخواست دارم در طرح حفاظت از جنگل‌ها ورود کند، زیرا منابع طبیعی استان در تلاش است با سپاه اجرایی شود تا نظارت.

اختری با تأکید بر شناسایی گلوگاه‌های گیلان توسط منابع طبیعی تصریح کرد: در چند نقطه استان مشکلات اساسی وجود داشته و در برخی از مناطق گیلان که قاچاق چوب در آن به شکل بسیار وسیع صورت می‌گرفت به صفر رسیده است.

وی با بیان اینکه حفاظ، احیاء و بهره‌برداری وظیفه اصلی منابع طبیعی است، گفت: زراعت چوب یکی از منبع‌های مهم درآمد در استان می‌باشد به‌طوری‌که در سال گذشته ۹۸ میلیارد تومان از زراعت چوب به خزانه دولت واریزشده و از ۱۱ میلیون مترمکعب چوب مصرفی در کشور، چهار الی پنج میلیون مترمکعب در گیلان مصرف می‌شود.

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان