پنجشنبه, 09 فروردین 1403
پنجشنبه, 09 فروردین 1403
Thursday, 28 March 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۷۷ ]

 

بخش اقتصاد- امسال با توجه به کاهش چشم گیر فایل های اجاره بسیاری از مستاجران با مشکلات بسیار زیاد از جمله کمبود واحدهای اجاره ای و همچنین افزایش نرخ های اجاره روبرو شده اند.

این روزها با نزدیک تر شدن به فصل جابه جایی ها شاهد آن هستیم که مستاجران هر روز بیشتر از گذشته دچار مشکلات و دردسرهای اجاره نشینی می شوند به طوری که  با بسته بودن تمامی مشاوران املاک به دلیل قرمز شدن شرایط کرونایی بسیاری از افرادی که به دنبال واحد مسکونی با قیمت مناسب و یا نقشه خوب بودند دچار مشکل شده اند، چرا که از یک سو مشاور املاکی ها تعطیل بودند و از سوی دیگر مالک و یا کمتر مالک واحد مسکونی به دلیل شرایط کرونایی کمتر اجازه ورود به واحد را می دهند.

براساس این گزارش در سال گذشته با وجود آنکه ابتدای شیوع ویروس کرونا بود و ترس مردم از این ویروس ناشناخته بیشتر بود بسیاری از مستاجران با مشکلات بسیار شدید کمبود فایل های اجاره روبرو بودند که همین خود باعث شد دولت و ستاد ملی مقابله باکرونا تمهیداتی برای بازار اجاره  در نظر گرفتند به طوری که  اقدام به تمدید قرار دادهای اجاره تا سه ماه بعد از سفید شدن وضعیت کرونا را دادند و از سوی دیگر  سقف اجاره برای بازار مسکن در نظر گرفتند که همین تا حدودی از التهاب های  بازار اجاره کاست.

 

املاک و اسکان به مستاجران کمک می کند؟

امسال هم با اتمام ماه رمضان فصل جابه جایی و نقل و انتقالات آغاز می شود و مستاجران هم خود دوباره با مشکل کمبود فایل برای اجاره روبرو می شوند که البته امسال با سال گذشته تفاوت هایی دارد به طوری که با راه اندازی سامانه املاک و اسکان و ثبت نام سرپرستان خانوار در این سامانه شاید عرضه واحدهای مسکونی در این بخش افزایش یابد اما بعید به نظر می رسد که این طرح  به عمر  بازار اجاره امسال برسد  بنابراین  باز هم بازار اجاره امسال شاهد التهاب های خواهد بود.

در سال گذشته دولت علاوه بر تعیین نرخ اجاره  اقدام به پرداخت تسهیلات 50 میلیون تومانی به مستاجران کرد که همین خود تا حدودی از التهاب بازار مسکن کاست اما برای بازار اجاره امسال فعلا هیچ خبری از پرداخت تسهیلات به مستاجران و همچنین تعیین سقف اجاره نیست.

خوش بیان یکی از مستاجران که در منطقه بیمه  تهران ساکن است با بیان اینکه قیمت ها در بازار اجاره امسال به صورت نجومی افزایش یافته است گفت: تعداد فایل های اجاره امسال بسیار کم شده وهمین امر باعث شده مالکانی که واحدهای خود را برای اجاره گذاشته اند خود تعیین کننده نرخ های اجاره باشند.

او ادامه داد: در منطقه بیمه تهران هم اکنون یک واحد 80 متری 12 سال ساخت 100 میلیون پول پیش  وماهانه 4 میلیون تومان اجاره گذاشته و همچنین یک واحد 60 متری هم منطقه آزادی تهران  محله شهیدان هم 100 میلیون تومان پول پیش و ماهانه 2 میلیون تومان پول پیش گذاشته شده است.

خوش بیان توضیح داد: متاسفانه بسیاری از مالکان هنوز هیچ سقفی ویا عرف قیمتی برای واحدهای مسکونی در نظر نمی گیرند وهر مبلغی که می خواهند تعیین می کنند این در حالی است که بسیاری از مستاجران و سرپرستان خانوار در سال گذشته با مشکلات اقتصادی بسیار زیادی روبرو بودند.

همچنین حسینی یکی دیگر از مستاجران در محدوده خیایان خوش با بیان اینکه بسیاری از مالکان دیگر هیچ مبلغی برای رهن ملک قبول نمی کنند گفت: بسیاری از مالکان به دنبال اجاره های نجومی هستند و در هیج منطقه ای در حال حاضر اجاره ای کمتر از 2 میلیون تومان دیگر پیدا نمی شود .

او ادامه داد: دولت باید هرچه سریعتر و بیش از آغاز فصل اجاره و جابه جایی ها اقدام به  تعیین نرخ های اجاره و البته کنترل آنها توسط بازرسان وناظران شوند.

همچنین یکی وحیدی یکی از مشاوران املاک در مرکز تهران با بیان اینکه بازار اجاره امسال بسیار بازار آشفته ای خواهد بود، گفت: به دلیل تمدید اجاره ها در دو سال گذشته تعداد عرضه فایل های اجاره ای بسیار کاهش یافته و همین امر باعث عرضه کم و تقاضای زیاد شده است.

او ادامه داد: با توجه به تعطیلی چند هفته ای مشاوران املاک بازار اجاره بسیار بهم ریخته اس و همین امر خود باعث شده که مستاجران و هم موجرانی که اقدام به عرضه واحد خود میکنند با مشکلات زیادی روبرو شوند.

وحیدی بیان کرد: امیدواریم با باز شدن مشاوران املاک شاهد بهبود وضعیت بازار اجاره باشیم که البته به نظرم من تنها راهکار برای بازار اجاره کنترل قیمت و افزایش عرضه واحدهای اجاره ای به این بازار است.

 

کاهش قیمت در بازار مسکن واقعی است؟

برخلاف این گزارشات میدانی مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه بازار اجاره امسال به سمت آرامش در حرکت است، گفت: در بازار اجاره  امسال قیمت ها به سمت آرامش می رود  امیدواریم با بهبود وضعیت اقتصادی کشور قیمت ها در ابن بخش به سمت کاهش هدایت شود.

او ادامه داد: با توجه به آنکه امسال در بازار خرید و فروش به سمت کاهش قیمت ها در پیش است بنابراین بازار اجاره هم به تبعیت از آن به سمت نزول قیمتی در حرکت است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیان کرد: آمارهای کف قیمتی در مناطق مختلف نشان می دهد که قیمت ها در این بازار به سمت  نزول قیمتی در حرکت است و امیدواریم این روند کاهش قیمتی همچنان ادامه داشته باشد.

 

کاهش نرخ طلا و دلار بر مسکن هم اثر گذاشت

همچنین محمد اسلامی وزیر راه وشهرسازی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در حال حاضر اقدامات در بخش مسکن و اجاره اثر گذار بوده و قیمت ها در بازار مسکن رو به کاهش بوده است.

اسلامی بیان کرد: شرایط بازار مشخص است و تغییراتی که در بحث نرخ طلا و ارز رخ داده به طور ملموسی در بازار مسکن و سایر بازارها نشانه های آن ظهور کرده و ما می توانیم نتایج آن را ببینیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در بحث اجاره و قراردادهای آن هر مستاجری که واحد مسکونی را در سال گذشته اجاره کرده امسال هم می تواند آن را تمدید کند، افزود: قراردادهای اجاره و میزان افزایش آن از ۱۳۹۹ به ۱۴۰۰ در دستور کار است و ستاد ملی مقابله با کرونا در زمان سالگرد تعیین نرخ اجاره بها قیمت آن را اعلام می کند.

او یادآور شد: این شرایط در بخش اجاره تنها مربوط به واحدهای مسکونی است و مشمول واحدهای تجاری نمی شود.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان