شنبه, 01 اردیبهشت 1403
شنبه, 01 اردیبهشت 1403
Saturday, 20 April 2024
روزنامه گیلان امروز [ شماره ۶۴۸۸ ]

 

سعیده قرشی، معمار/شهرپژوه

 مایکل ریسیکا سلسله نوشتارهایی با ماهیتی ژورنالیستی منتشر کرده است که حول تیترهایی مانند چرا معماری بخوانیم؟ آیا مناسب رشته معماری هستیم؟ معمارها چه ویژگی هایی دارند؟ و... می چرخد. برای کسانی که عاشق معماری باشند و یا به نوعی خود را متصل به این حرفه می بینند و البته از این اتصال لذت هم می برند، خواندن این نوع متن ها نه تنها سرگرمی جالبی تلقی می شود، بلکه کمی فراتر رفته نوعی از امیدبخشی را نیز به همراه دارد و یادآور می شود شما به یک اجتماع تعلق دارید ... او در جایی می نویسد حضور در رشته معماری و فارغ التحصیلی با مدرک معماری یکی از بهترین تجربیاتی است که یک دانشجو می تواند داشته باشد و اینطور ادامه می دهد که حتی اگر دانشجویان هرگز حرفه معماری را دنبال نکنند، تجربه دانشکده معماری برای همه افرادی که در آن تحصیل می کنند بسیار سودمند و پاداش آور است؛ این جمله ها آغازی بود برای علاقمندی به ترجمه و اشتراک گذاری بخشی از نوشتار که در ادامه می خوانید:

تبدیل شدن به یک تولیدکننده راه حل :

دانشکده معماری به شما می آموزد که با انبوهی از داده ها و اطلاعات، روبرو شوید، انها را تفسیر کنید تا از پس نحوه طراحی ساختمان یا حل یک مشکل بربیایید؛ این خودش یک مسیر است، مسیری که در آن پاسخ ها هرگز بلافاصله ارائه نمی شوند، دانشجویان در دانشکده معماری از طریق بررسی مسئله و بسیاری از نسخه های آزمون و خطا تا رسیدن به یک راه حل پیش می روند و به این روند طراحی می گویند. از همان روند طراحی و منطق استفاده شده برای طراحی ساختمان می توان برای حل بسیاری از مشکلات که هیچ ارتباطی با معماری ندارند استفاده کرد. وقتی یاد بگیرید و درک کنید روند طراحی شما چیست، نحوه برخورد شما با مشکلات در همه زمینه های زندگی تغییر خواهدکرد.

سفر به سراسر دنیا:

هرکسی که در رشته معماری تحصیل می کند باید سفر کند تا نحوه زندگی مردم در سایر نقاط جهان را بررسی کند. دانشجوی معماری در ابتدای کار حتی نمی داند معماری چیست، باید از حباب خود خارج شده و از ساختمان های آن طرف دنیا بازدید کند تا ببینند که دیگران چگونه زندگی می کنند و چطور با محیط آنها تعامل دارند. سفر برای همه دانشجویان معماری یک الزام است.

عاشق ساختن:

در دانشکده معماری، دانشجویان دائما در حال ساخت و تولید چیزهایی هستند؛ طرح ها، نقاشی ها، مدل ها، رندرها، نقاشی های کامپیوتری سه بعدی، کلاژها، عکس ها، نمونه کارها، رزومه ها، ایده های خوب و یک لیست شاید بی انتها مانند آنچه گفته شد. دانشکده معماری به شما امکان می دهد از اشتیاق خلاقیت استفاده کنید. دانش آموزان معمولاً خود را در فرآیند ساخت بسیار متمرکز می دانند، آنها زمان و بقیه جهان را از دست می دهند و تمام شب را با شدت و تمرکز بیدار می مانند. این نوع تجربه ساختن در نوع برخورد فرد با مسائل تاثیر می گذارد و در بسیاری جنبه های زندگی او تجلی پیدا می کند.

پیدا کردن دوستان عالی و ملاقات با برخی از افراد شگفت انگیز:

افرادی که با آنها به مدرسه معماری می روید به سرعت خانواده شما می شوند، زیرا همه شما با هم سهیم هستید. شما بیشتر از هر کس دیگری در زندگی خود با آنها وقت خواهید گذراند. موسسه دانشجویان معماری آمریکا (AIAS) جامعه شگفت انگیزی از دانشجویان معماری از سراسر جهان است. چندین بار در سال AIAS کنفرانسی برای دانشجویان برگزار می کند که جامعه بزرگتر را گرد هم می آورد. همه دانشجویان معماری باید در این کنفرانس ها شرکت کنند تا فرصتی برای دیدار با یک گروه متنوع و عالی از مردم واقعاً باحال یا به اصطلاح «کوول» داشته باشند.

فکر کردن بیرون از چارچوب:

آنچه در دانشکده معماری آموزش داده می شود متمرکز بر بررسی مشکلات از جنبه های مختلف است. این موضوع تنها مربوط به رسیدن از نقطه A به نقطه B نیست بلکه همه چیز در مورد مسیری است که دانشجویان برای رسیدن به مقصد طی می کنند؛ جایی است که شاید برای اولین بار در زندگی آکادمیک هر فرد احساس می کند که به خاطر عقاید خلاقانه پاداش گرفته، نه اینکه به دلیل عدم رعایت دستورالعمل مجازات شود.

کشف آنچه که قادر به انجام آن هستید:

میزان رشد شخصی که طی سال های تحصیل در دانشکده معماری اتفاق می افتد، واقعا و عمیقا جالب توجه است. دانشجویان به عنوان دانشجوی سال اول کاملاً مرعوب از کاری که دانشجویان پایان نامه تولید می کنند وارد می شوند و 5 سال بعد آنها خودشان به همان اندازه کار می کنند. هر کس قادر است خیلی بیشتر از آنچه فکر می کند باشد و دانشکده معماری یک فرصت شگفت انگیز برای آزمایش محدودیت های شما در مورد احتمال ممکن است.

کمک به درک اینکه می خواهید با زندگی خود چه کار کنید:

بسیاری از افراد دانشکده معماری را شروع می کنند و به سرعت می فهمند که معماری برای آنها مناسب نیست اما به درک روشنی از کارهایی که باید انجام دهند می رسند؛ شاید طراحی گرافیک، مهندسی، برنامه نویسی کامپیوتر، هنر یا موارد دیگر. دانشکده معماری به افراد کمک می کند کاملاً واضح و روشن شوند و کشف کنند که باید در زندگی خود چه کنند، حتی اگر معماری نباشد.

تحصیل در رشته معماری و تغییر زندگی شما:

تحصیل در رشته معماری نحوه ای که به جهان می نگرید تا دچار تحول می کند؛ این موضوع در نهایت زندگی شما را نیز تغییر می دهد. هنگامی که این مسیر را آغاز کردید، به عنوان یک فرد کاملا متفاوت فارغ التحصیل خواهید شد؛ شاید به جز دوستان معمار شما، هیچ کس واقعاً نمی فهمد که شما در طول سال های تحصیل در دانشکده معماری چه چیزی را پشت سر گذاشته اید.

دانشکده معماری آسان نیست و قرار هم نیست، باشد؛ هدف دانشکده معماری زمینه ساز بودن برای  فارغ التحصیلان قوی، پویا، هوشمند و کاملاً آماده حرکت به مرحله بعدی یعنی معمار شدن است.

 

 

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان